Urzad Gminy w Ciepielowie

Poniedziałek, 23 Października 2017 roku,  do końca roku zostało  70 dni, imieniny: Ignacy,Marlena, Odilla, Roman, Seweryn, Teodor

Uczniowie z PSP w Bąkowej na zielonej szkole

W ramach projektu unijnego ”Nauka drogą do szczęścia” realizowanego w PSP w Bąkowej, dzięki staraniom poczynionym przez wójta gminy w Mazowieckiej Jednostce Wdrażania Projektów Unijnych w zakresie wykorzystania dodatkowych środków udało się zorganizować w dniach 18-22 maja niezaplanowany wcześniej 5-dniowy wyjazd dla wszystkich uczniów klas 4-6 na „Zieloną Szkołę” do Bieszczad. Uczniowie nie ponieśli żadnych kosztów. Wyjazd był całkowicie finansowany ze środków Unii Europejskiej. W wycieczce uczestniczyło 34 uczniów i troje opiekunów Dyrektor Anna Kozieł, Elżbieta Wajs oraz Gabriela Jaworska.
18.05.2015r poniedziałek
O godzinie 7 rano wszyscy uczestnicy wycieczki zebrali się na miejscu zbiórki i zgodnie z listą wsiedliśmy do autokaru. Na miejsce czyli do Młodzieżowego Ośrodka Turystycznego „Brama Bieszczad” w Olchowej dojechaliśmy o godz 13. Ośrodek ten znajduje się w Bieszczadach Zachodnich, nad rzeką Kalniczanką nieopodal Leska i prowadzony jest przez ks. Adama Lechwara. Budynek został wzniesiony w miejscu zniszczonego w 1947r. dworu rodziny Schrammów. W jego pobliżu znajduje się kaplica oraz resztówka parku dworskiego z zachowaną altaną lipową. Po wypakowaniu bagaży i przydzieleniu pokoi wyruszyliśmy na zwiedzania okolicy. Zostaliśmy podzieleni na 3 grupy. Każda grupa otrzymała ulotkę z mapą i zagadkami do rozwiązania tzw. „Questing”. Po chwili wraz z opiekunami rozpoczęliśmy wędrówkę w czasie i przestrzeni, która trwała około 2 godzin. Po powrocie wzięliśmy udział w zajęciach pt.” Z ekologią za pan brat” – rozwiązywaliśmy zagadki, graliśmy w gry ekologiczne, robiliśmy różne przedmioty z odpadów, rozpoznawaliśmy ekoznaki na opakowaniach, obejrzeliśmy film o zagrożeniach ekologicznych.
19.05.2015r wtorek
Następnego dnia po śniadaniu pojechaliśmy na wycieczkę do Bieszczadzkiego Parku Narodowego gdzie wraz z przewodnikiem u stóp gór przywitało nas stado koników huculskich. W trakcie kilkugodzinnej wędrówki podziwialiśmy malownicze doliny, łagodne stoki gór porośnięte naturalnymi lasami z bogactwem dzikich roślin i zwierząt, rozległe połoniny na szczytach gór z samotnymi ostańcami wyłaniającymi się z pożółkłych traw – kwintesencja dzikiej przyrody. Zmęczeni ale dumni zdobyliśmy najwyższy szczyt polskiej części Bieszczad – Tarnicę o wysokości 1346 m n.p.m. Trudy wspinaczki zrekompensowały nam przepiękne i zapierające dech w piersiach widoki ze szczytu. Po wyczerpującej wędrówce wróciliśmy do ośrodka. Tam przy ognisku wraz z naszym panem instruktorem śpiewaliśmy piosenki, oglądaliśmy pamiątkowe zdjęcia i wspominaliśmy wycieczkę.
20.05.2015r środa
Kolejny dzień rozpoczęliśmy od warsztatów międzykulturowych. Poznawaliśmy odmienności kulturowe południowo-wschodniej Polski. Nasz gość, miejscowy gawędziarz zaciekawił nas swymi opowieściami łowieckimi oraz grą na różnych instrumentach. Potem obejrzeliśmy pokaz filmów o różnorodności kulturowej narodów. Bawiliśmy się w zabawy i gry pochodzące z różnych stron świata np. Molki . Po obiedzie pojechaliśmy na wycieczkę do Skansenu w Sanoku. Tam podzieleni na 2 grupy wraz z przewodnikami rozpoczęliśmy spacer po jednym z najpiękniejszych muzeów na powietrzu w Europie. Poznaliśmy tam kulturę polsko-ukraińskiego pogranicza we wschodniej części polskich Karpat wraz z Podkarpaciem. Zwiedziliśmy m.in. budynki mieszkalne i gospodarcze, kościół, cerkiew, szkołę, młyn wodny, wiatrak, kuźnię. Zobaczyliśmy jak wyrabiano gliniane naczynia, byliśmy w kręgielni, aptece i u fryzjera. Na koniec kupiliśmy śliczne pamiątki. Po powrocie do ośrodka mieliśmy zajęcia muzyczno- taneczne z panem instruktorem. Poznaliśmy tańce z różnych krajów. Najbardziej spodobał nam się taniec „Czyngis Chan”
21.05.2015r czwartek
Tego dnia po śniadaniu czekało na nas ciekawe zadanie- regionalne warsztaty plastyczne. Odwiedziła nas artystka ludowa, która pokazała nam przepiękne przedmioty wykonane własnoręcznie. Następnie słuchając wskazówek pani instruktor sami wykonywaliśmy kwiaty z bibuły co wbrew pozorem nie było takie łatwe. Liczyła się cierpliwość, dokładność i staranność. Kolejnym naszym zadaniem było namalowanie na papierowych talerzach naszych wspomnień z Bieszczad. Powstały piękne malowidła , jedyne w swoim rodzaju gdyż każdy z nas zapamiętał inny element krajobrazu. Po obiedzie pojechaliśmy do Galerii Piwnica Zdzisława Pękalskiego, artysty bieszczadzkiego oraz Misjonarza. Po galerii oprowadzała nas żona artysty . Jego galeria pełna jest przeróżnych eksponatów, które artysta wykonał w drewnie. Zachwycił nas Jezus namalowany w korycie i drewniane kapliczki a także opowieści o niezwykłej, pełnej zaangażowania pasji tworzenia. Następnie wróciliśmy do ośrodka gdzie po kolacji czekał na nas pokaz filmów o różnorodności kulturowej i filmów misyjnych, które przygotował specjalny gość z Hiszpanii. Po prezentacji filmów rozgorzała dyskusja, pytaniom nie było końca.
22.05.2015r piątek
Ostatniego dnia naszego pobytu w Bieszczadach pojechaliśmy do Myczkowców gdzie zwiedzaliśmy Ogród Biblijny oraz Ekumeniczne Centrum Kultury. Po Ogrodzie Biblijnym oprowadzał nas pan przewodnik, który bardzo ciekawie opowiadał o eksponatach, roślinach i związanych z nimi wydarzeniach opisanych w Biblii. W Ekumenicznym Centrum Kultury naszą uwagę przykuło ponad 140 miniatur cerkwi prawosławnych, kościołów greckokatolickich i rzymskokatolickich. Stamtąd udaliśmy się nad Zalew Soliński. Zwarta grupą przemaszerowaliśmy przez całą zaporę wodną po drodze zerkając w dół. Ryby które tam zobaczyliśmy były ogromne. Na zaporze zrobiliśmy pamiątkowe zdjęcie a wracając kupiliśmy wiele pamiątek. Po obiedzie przyszedł czas wyjazdu, więc wszyscy zaczęli pakować się i przygotowywać do wyjazdu. W drodze powrotnej mięliśmy jeszcze jedna atrakcję- wycieczkę do Zagórza gdzie zobaczyliśmy ruiny zamku z XIII wieku. Uśmiechnięci, pełni wrażeń i niezapomnianych przeżyć wróciliśmy do domu.